Paradontoza

Jedną z najczęstszych chorób przyzębia jest paradontoza, którą wywołuje gromadzący się kamień nazębny oraz patogenne bakterie wynikające z zaniedbywania higieny jamy ustnej. Choroba doprowadza do zniszczeń korzenia oraz kieszonek dziąsłowych, które mogą wymagać nowego opracowania. Niekiedy należy także wykonać korektę dziąsła. Najlepiej zapobiegać paradontozie, ponieważ usuwanie jej skutków jest bardzo skomplikowane. Wystarczy w tym celu utrzymywać prawidłową higienę jamy ustnej.

Jak rozpoznać u siebie paradontozę?

Choroba ta powoduje zaczerwienienie dziąseł oraz ich obrzęk. Może pojawić się również swędzenie, ból i krwawienie dziąseł, nawet podczas jedzenia twardych produktów. Odsłaniają one również szyjki zębowe, więc pacjentowi towarzyszy nadwrażliwość na gorące i zimne pokarmy czy napoje. Pojawia się dodatkowo nieprzyjemny zapach z ust i chwianie zębów.

Leczenie paradontozy

Pierwszym krokiem w leczeniu choroby jest usunięcie przyczyn powstania paradontozy czyli płytki nazębnej i kamienia, ale też nieprawidłowych wypełnień, uzupełnień protetycznych, problemów ze zgryzem lub zębami, które także mogły się przyczynić do powstania problemów przyzębia. Następnie stosuje się leczenie chirurgiczne niwelujące skutki choroby. W zaawansowanym stadium paradontozy konieczne może być nawet usuwanie zębów, które są rozchwiane i zbytnio zniszczone. Na koniec stomatolog wykonuje działania podtrzymujące efekty leczenia. Pacjent jest też instruowany co do dbania o odpowiednią higienę jamy ustnej.