Choroby błony śluzowej i przyzębia

O chorobie przyzębia można mówić wówczas, gdy zlekceważony stan zapalny w jamie ustnej przenosi się na włókna kolagenowe, które łączą zęby z kością, czy też otaczającą go kość. Najczęściej choroby przyzębia występują z powodu nagromadzenia płytki nazębnej w obrzeżu dziąseł. Bakterie w płytce uwalniają toksyny, które organizm chce zwalczyć i pojawia się w miejscu ich oddziaływania stan zapalny. Dotyka on głównie dziąseł, w których tworzą się nawet kieszonki przyzębne z namnażającymi się bakteriami beztlenowymi. Powodują one zniszczenie kości wyrostka zębodołowego.

Jak rozpoznać chorobę przyzębia?

Zdrowe dziąsła są koloru bladoróżowego, odpowiednio napięte i równomiernie otaczają wszystkie zęby. Każda ich zmiana może nam sygnalizować chorobę przyzębia. Poza tym krwawienie dziąseł podczas jedzenia, szczotkowania czy też samoistnie, powinno zwrócić naszą uwagę. Dziąsła dotknięte chorobą przyzębia posiadają zaczerwienione zgrubienia w kształcie obrączek wokół szyjek zębowych. Odsłaniają je one także powodując nadwrażliwość na zmienną temperaturę. Chorobie przyzębia może także towarzyszyć nieświeży oddech lub brak trudności z odczuwaniem smaku spożywanego pokarmu. Jeśli więc pacjent rozpozna u siebie powyższe objawy, powinien jak najszybciej udać się do gabinetu dentystycznego.

Leczenie chorób przyzębia

Rozpoczynamy leczenie chorób przyzębia od instruktażu na temat higieny jamy ustnej, ponieważ jest ona kluczowa w celu pozbycia się dolegliwości. Następnie usuwany jest kamień nazębny oraz poddziąsłowy. Na koniec uzupełnia się przestrzenie przy zębach, które zwiększają ich stabilizację.