Bruksizm

Bruksizm jest dolegliwością, która objawia się mimowolnym zaciskaniem czy zgrzytaniem zębami. Wówczas człowiek zaciska szczękę nawet 10 razy mocniej niż przy jedzeniu. Z czasem przy takim ucisku powstają uszkodzenia zębów, przyzębia, a nawet stawów skroniowo-żuchwowych.

Co powoduje bruksizm?

Wady zgryzu, niewłaściwie dopasowane plomby, mostki protezy czy też korony. Jedną z przyczyn jego powstawania jest także żucie gumy. Poza tym bruksizm wywołuje również długotrwały stres i napięcie.

Jakie są objawy bruksizmu?

- zęby ścierają się i pękają, stają się rozchwiane i powstają ubytki klinowe

- dziąsła zaczynają krwawić, zanika przyzębie, człowiek przygryza policzki oraz język

- pojawia się ból w okolicach stawów skroniowych lub kąta żuchwy, przy szerokim otwieraniu ust pojawiają się trzaski, zaburzony jest tor żuchwy przy otwieraniu i zamykaniu ust, ograniczona jest także ruchomość żuchwy

- następuje jednostronny albo obustronny przerost mięśni twarzy oraz szyi („twarz kwadratowa”), odczuwany jest ból samoistny lub uciskowy, pojawia się przykurcz mięśni lub ograniczona jest ruchomość głowy

- osoba z bruksizmem odczuwa bolesność w okolicy oczodołów, uczucie wysadzania oka, suchość oka oraz może okresowo widzieć nieostre kształty

- pojawia się szum w uszach, bóle uszu i zaburzenia równowagi

Jak leczyć bruksizm?

Leczenie odbywa się na podstawie określenia zaawansowania choroby. W jej początkowym stadium pomagają leki oraz psychoterapia. Innym sposobem jest też stosowanie szyn relaksacyjnych, które wykonuje także nasz gabinet stomatologiczny. Pomagają one rozluźnić mięśnie oraz zapobiegają ścieraniu zębów. Przydatna w przypadku bruksizmu jest również kontrola i leczenie wad zgryzu, które mogą być jego bezpośrednią przyczyną. Efekty przynosi także fizjoterapia i ćwiczenia relaksacyjne. Ponadto starte już powierzchnie zębów wymagają kontroli zębiny i miazgi oraz ewentualnego leczenia. W głębokim stadium choroby najlepszym wyjściem jest wstrzykiwanie botoksu. Toksyna botulinowa podawana jest do mięśni żwaczy, dzięki czemu usztywnia je i uniemożliwia zaciskanie szczęki.

Szyny relaksacyjne

Rodzaje szyn relaksacyjnych:

- szyna miękka- stosowana w początkowym stadium bruksizmu. Wykonano ją z miękkiego, przypominającego gumę materiału. W zależności od ścierania się zębów, można ją używać przez okres 6 miesięcy do 2 lat, zakładając szynę na noc.

- szyna miękko-twarda- mogą ją stosować osoby z umiarkowanym lub ciężkim bruksizmem. Szyna jest sztywna na zewnątrz a miękka od wewnątrz, stąd też jej nazwa. Może być ona używana od 2 do 5 lat, dopóki nie zostanie złagodzony czy wyeliminowany problem zaciskania i ścierania zębów. Szynę również zakłada się na noc.

- szyna twarda- przeznaczona dla osób o zaawansowanym bruksizmie, które potrzebują twardszego materiału zakładanego na noc na szczęki. Wykonano ją więc ze specjalnego rodzaju akrylu. Szyna używana może być, tak samo jak szyna miękko-twarda, od 2 do 5 lat.

Dobór szyny relaksacyjnej nie jest rzeczą łatwą, jednak stomatolog potrafi określić, jaki jej rodzaj będzie dla pacjenta najlepszy.